Audi Q8 este unul dintre cele mai fascinante și apreciate modele premium din segmentul SUV coupe de talie mare. Iar actualizările substanțiale primite în 2023 îi evidențiază calitățile care i-au câștigat popularitatea și l-au impus drept un etalon de avangardism estetic și tehnologic.
Lista de noutăți și tehnologii care definesc gama Audi Q8 este una amplă. Astfel că îi vom dedica o serie de două articole prin care vă prezentăm în detaliu varianta actualizată a modelului SUV coupe.
Mai întâi vom aborda capitolele care descriu motorizările, tehnologiile pentru ținuta de drum și prețurile din România. Iar în articolul următor ne vom concentra asupra noutăților aduse atât la nivelul designului, cât și al tehnologiilor de infotainment, confort și siguranță.
Prețurile modelelor Audi Q8 facelift, cu motorizări V6
Varianta actualizată a modelului Audi poate fi deja comandată în România, cu o varietate de propulsii cu 6 și 8 cilindri. Toate au transmisii tiptronic cu 8 trepte și tracțiune integrală quattro și integrează tehnologii avansate care reduc consumul, sporesc confortul sau etalează într-un mod impresionant resursele de putere și abilitățile dinamice.
Modelul de bază din noua gamă Audi Q8 este versiunea 45 TDI quattro. Prețurile sale pornesc în România de la de 81.901 euro cu TVA, având motor V6 diesel de 3 litri. Audi 45 TDI quattro dezvoltă 231 CP și 500 Nm și accelerează de la 0 la 100 km/h în 7,1 secunde. Următorul în gamă este Audi Q8 50 TDI quattro, care costă de la 83.900 de euro, cu TVA. În cazul său, propulsorul V6 diesel livrează 286 CP și 600 Nm, pentru a demara de la 0 la 100 km/h în 6,1 secunde.
Alternativele care au motor cu benzină încep cu modelul Audi Q8 55 TFSI, al cărui V6 produce 340 CP și 500 Nm, pentru un sprint 0-100 km/h în 5,6 secunde. Acest model are preţuri de la 85.100 de euro, cu TVA inclus.
Vă invităm să descoperiți prețurile pentru toate versiunile de motorizări ale modelului Audi Q8 facelift, accesând configuratorul din site-ul oficial audi.ro.
Sistemul mild hybrid scade consumul de combustibil cu 0,5 l/100 km în cazul motoarelor V6
Toate versiunile de motorizări V6, fie ele alimentate cu benzină sau diesel, beneficiază de un sistem mild hybrid de 48 V, care poate reduce consumul de combustibil cu 0,5 litri la fiecare 100 km parcurși. În acest scop, sistemul mild hybrid are diverse funcții. De exemplu, face posibilă rularea cu motorul temporar oprit, timp de până la 40 de secunde. Această funcție intră în acțiune la viteze între 55 și 160 km/h, dacă șoferul nu mai apasă pedala de accelerație.
Repornirea motorului are loc instantaneu, când șoferul accelerează din nou, tot mulțumită sistemului mild hybrid. Acesta are mereu rezerve de energie. Deoarece bateria sa litiu-ion este încărcată la fiecare decelerare, de către un demaror care are alternator acționat cu o curea.
De asemenea, sistemul mild hybrid susține și funcționarea lină a sistemului start-stop, fără vibrații și zgomot. Acesta poate opri temporar motorul încă de la viteza de 22 km/h, pentru a scădea consumul de combustibil și implicit emisiile de CO2 și noxe.
Prețurile modelului Audi Q8 cu motor V8
Până la lansarea versiunii actualizate a modelului RS Q8, care va avea un V8 cu circa 600 CP, vârful gamei disponibile în România va fi SQ8 TFSI. Acesta are tot un V8 turbo de 4 litri alimentat cu benzină care dezlănţuie 507 CP și un cuplu maxim de 770 Nm. Cu aceste resurse, gonește până la 100 km/h în doar 4,1 secunde.
Modelul Audi SQ8 TFSI costă de la 111.801 euro, cu TVA inclus, având incluse în preț tehnologii avansate pentru controlul dinamic. Dintre acestea fac parte suspensia pneumatică adaptivă cu reglaje sport și diferențialul sport care împarte cuplul între roțile punții posterioare, după cum impun aderența și solicitările din timpul condusului.
Prețurile pentru toate versiunile de motorizări ale modelului Audi Q8 facelift le puteți descoperi în configuratorul din site-ul oficial audi.ro.
Decuplarea a 4 cilindri în mers sporește eficiența motorului V8
Modelul de performanță înaltă Audi SQ8 TFSI oferă un echilibru între putere și eficiență. Motorul său V8 turbo scade consumul de combustibil mulțumită funcției care decuplează temporar 4 cilindri, în timpul mersului. Rularea cu doar 4 cilindri are loc automat când sarcinile la care este supus motorul sunt reduse, iar transmisia funcționează în treptele sale superioare. Cilindrii 2, 3, 5 și 8 sunt cei care se dezactivează. Ei își continuă mișcarea cu pierderi minime. Doar că în cazul lor sunt oprite injecția și aprinderea și sunt închise supapele de admisie și evacuare.
Imediat ce șoferul apasă pedala de accelerație sunt reactivați cei 4 cilindri. Iar șoferul și pasagerii din Audi Q8 nu vor percepe dezactivarea sau reactivarea cilindrilor, fiindcă totul se întâmplă în doar câteva milisecunde. Singura percepție este surplusul de putere venit odată cu accelerarea și timbrul celor 8 cilindri care își reiau galopul cu poftă.
La fel ca și consumul de benzină, coloana sonoră produsă de motorul V8 este adaptată la stilul de condus. Timbrul impresionant tipic unui V8 turbo este temperat sau etalat în deplinătatea sa grație eșapamentului care are instalată o clapetă de evacuare. Această clapetă modulează sunetul în funcție de sarcina motorului și de turațiile acestuia.
Sistem de direcție precis care sporește manevrabilitatea virând și roțile din spate
Manevrabilitatea este una dintre calitățile prin care se remarcă experiența de la volanul lui Audi Q8. Am putut aprecia precizia și ușurința sistemului de direcție conducând modelul pre-facelift. Este un sistem de direcție electromecanică progresivă care își variază raportul de demultiplicare în funcție de unghiul de virare. Totodată, asistarea sa este adaptată continuu în funcție de viteza de rulare. Practic, asistarea este crescută la viteze mici, astfel că manevrarea este foarte lejeră, de exemplu, când parchezi.
De altfel, Audi subliniază că pentru versiunea actualizată a modelului Q8 a adus optimizări care sporesc și mai mult manevrarea ușoară în spații de parcare înguste sau în traficul aglomerat din oraș. Însă, pe măsură ce viteza de rulare crește, fermitatea direcției este la rândul ei perfect cântărită pentru a oferi control și a spori plăcerea condusului dinamic.
Mai mult de atât, Audi Q8 poate fi echipat și cu sistem de direcție integrală. Așadar, poate vira și cu roțile din spate. Aceasta este o dotare standard pentru modelele Audi SQ8 TFSI și RS Q8, dar poate fi selectată opțional și pentru restul versiunilor de motorizare din gama Q8.
Sistemul de direcție integrală virează și roțile de la puntea din spate. La viteze mici, roțile posterioare virează cu până la 5 grade în direcția opusă roților din față. Drept urmare, raza de bracare este redusă cu până la 1 metru, ceea ce face marele SUV de aproape 5 metri lungime să fie și mai ușor de manevrat. Acesta este un avantaj pentru confortul condusului, mai ales în aglomerația din oraș sau în timpul manevrelor de garare.
În schimb, când se circulă cu viteze mari, tipice rulării pe autostradă, roțile din spate virează în aceeași direcție cu roțile din față, cu până la 1,5 grade. Rezultatul este un plus de stabilitate direcțională și un răspuns agil. Astfel, au de câștigat atât abilitățile sportive și plăcerea condusului, cât și siguranța.
Control suprem, asigurat de sistemul de frânare sport
Audi Q8 a primit noi jante din aliaj ușor, al căror diametru poate ajunge acum și la 23 de inch, după cum este cazul modelului SQ8 TFSI. Printre spițele cu design avangardist și optimizat aerodinamic se pot vedea elementele sistemului de frânare calibrat în ton cu performanțele înalte ale modelelor Audi Q8. Acestea asigură un înalt control dinamic, având discuri cu diametru mare.
De exemplu, în cazul modelului SQ8 TFSI, discurile măsoară 400 mm la roțile din față și 350 mm la cele din spate. Standard, etrierele de frână sunt vopsite în negru. Dar opțional pot fi vopsite în roșu. De asemenea, etrierele de la roțile din față poartă emblema S, specifică modelelor Audi, ceea ce evidențiază nu doar aspectul sportiv, ci și abilitățile dinamice.
Suspensiile versatile oferă confort, abilități impresionante în off-road și o ținută de drum sportivă
Audi Q8 se distinge prin versatilitatea ținutei sale de drum, iar această calitate este etalată în mod deosebit de suspensii. În echiparea standard, suspensiile au arcuri din oțel și sistem care controlează continuu răspunsul amortizoarelor.
Dar clienții pot alege și două versiuni de suspensii pneumatice adaptive, una dintre acestea având reglaje care accentuează caracterul sportiv. În varianta sa standard, suspensia pneumatică adaptivă costă 1.081 euro. Iar alternativa sport este o opțiune disponibilă pentru 1.421 euro.
Aceste suspensii pneumatice își ajustează în milisecunde amortizarea, în funcție de calitatea carosabilului și de solicitările din timpul condusului. În plus, reglează automat garda la sol, aceasta fiind coborâtă pe măsură ce viteza de rulare crește. De altfel, și șoferul poate crește garda la sol printr-o simplă apăsare de buton.
Așadar, suspensiile pneumatice sporesc și capacitatea lui Audi Q8 de a se aventura în off-road. Deoarece garda la sol este foarte permisivă, putând fi înălțată până la 254 de milimetri. Însă și în cazul modelelor Q8 care au suspensia standard, garda la sol este una generoasă, aceasta măsurând 220 mm. Deci Q8 poate parcurge lejer nu doar drumurile pietruite către cabana de la munte, ci și trasee mai aventuroase, precum cele pe drum forestier.
Pentru rularea în off-road este foarte util și sistemul de asistare la coborârea pantelor. Acesta menține constantă viteza mașinii și îi permite să coboare lent porțiunile de drum mai abrupt.
Sistemul de tracțiune integrală quattro este completat de un diferențial electronic
Totodată, șoferul poate alege dintr-o varietate de reglaje pentru parametrii ținutei de drum. Pot fi selectate diverse calibrări pentru răspunsul motorului, direcției, suspensiilor etc.. Acestea sunt accesibile prin intermediul sistemului Audi drive select, al cărui meniu este afișat pe ecranul central din bord.
De asemenea, în buna tradiție a mărcii Audi, SUV-ul Q8 este dotat în echiparea standard cu sistemul quattro de tracțiune integrală permanentă. Acesta aduce un plus major de versatilitate și control dinamic deoarece dozează instantaneu împărțirea cuplului între cele două punți.
În cazul modelelor Q8 cu suspensii pneumatice sport, sistemul de tracțiune integrală quattro include și un diferențial sport. Avantajul adus de acesta se percepe în mod deosebit la abordarea virajelor cu viteză mare. Fiindcă diferențialul folosește două ambreiaje multi-disc pentru a transfera cuplul între roțile punții din spate.
Drept urmare, este transferat mai mult cuplu către roata aflată pe exteriorul virajului, deoarece aceasta este roata cu mai multă aderență. Rezultatul este că SUV-ul Q8 răspunde agil și precis la comenzile șoferului, reducând în același timp și tendința de subvirare.
Stabilitatea dinamică susținută de un sistem anti-ruliu inteligent
Audi Q8 pare să sfideze legile fizicii incluzând în pachetul de suspensii pneumatice sport și un sistem electromecanic activ de stabilizare anti-ruliu (eAWS). Acesta combate înclinările caroseriei în viraje, ceea ce amplifică stabilitatea și controlul dinamic, precum și plăcerea condusului. Prevenirea ruliului se întâmplă automat, pe măsură ce forțele de inerție se întețesc în timpul abordării virajului. Dar tot ce percepe șoferul este că marele SUV răspunde la mișcările volanului într-o manieră stabilă și cu o agilitate impresionantă.
În culisele acestui comportament sportiv și sigur au loc intervenții precise ale sistemului anti-ruliu care acționează într-o clipită și se adaptează în funcție de situațiile din timpul condusului. Concret, sistemul electromecanic activ de stabilizare anti-ruliu are la ambele punți câte un motor electric compact. Fiecare motor electric este cuplat la o transmisie specială și dezvoltă 1,5 kW, fiind alimentate de un condensator performant de 48 de volți. Având asemenea resurse, brațele de stabilizare acționate de motoarele electrice pot tempera mișcările caroseriei, lucrând în tandem sau separat, după cum impun solicitările.
Când modelul Q8 rulează în linie dreaptă, cele două jumătăți ale sistemului anti-ruliu de la fiecare punte funcționează în cea mai mare parte independent una față de cealaltă. În acest mod sunt reduse mișcările caroseriei când se conduce pe carosabil denivelat.
Pentru a susține un comportament sportiv și stabil în virajele abordate cu aplomb, cele două jumătăți ale sistemelor anti-ruliu de la ambele punți lucrează ca un ansamblu. În această situație cele două brațe anti-ruliu active se rotesc în direcții opuse și diminuează substanțial înclinarea caroseriei în curbă. Simultan, șoferul va percepe și cum răspunsul direcției devine mai precis.
Din nou, propriile noastre experiențe de la volanul modelelor Audi Q8 ne-au dovedit că toate aceste tehnologii de avangardă acționează într-un mod foarte cizelat. Tot ce percepi este că marele SUV răspunde mereu cu ușurință, cu precizie și cu o agilitate de care nu te plictisești niciodată.
Audi Q8 facelift este oricând pregătit pentru călătorii de vacanță alături de familie
Cei care doresc să facă escapade în natură și cu rulota vor aprecia faptul că Audi Q8 are o capacitatea de tractare de 2,8 – 3,5 tone (în funcție de motorizare). De altfel, Q8 poate juca foarte bine și rolul mașinii de familie. Are toate specificațiile în acest sens. Confortul, siguranța și eficiența motoarelor mild hybrid sunt completate de un habitaclu spațios (mulțumită ampatamentului de 3.004 mm lungime). Și, cu toate că are un format de SUV coupe cu plafon plonjat spre partea din spate, Q8 oferă și un portbagaj generos, de 605 litri. Așadar, Audi Q8 este și un automobil ideal pentru călătorii de vacanță alături de familie.