BMW iX2 este varianta cu propulsie pur electrică a generației secunde BMW X2. Noul Sports Activity Coupé electric este disponibil și în România cu două variante de propulsii 100%, care oferă eficiență atât în mediul urban, cât și în călătorii lungi. Totodată, propulsiile lui BMW iX2 sunt proiectate și pentru experiență de condus dinamică, definitorie pentru modelele mărcii bavareze.
BMW iX2 este disponibil în România cu tracțiune la puntea față, sau cu tracțiune integrală
Modelul BMW iX2 eDrive20 este varianta de bază a noului Sports Activity Coupé electric. Este echipat cu un motor electric care livrează 204 CP (150 kW) și Nm către roțile punții din faţă. Acest model accelerează de la 0 la 100 km/h în 8,6 secunde, iar viteza sa maximă este limitată electronic la 170 km/h.
Modelul BMW iX2 xDrive30 are câte un motor electric la ambele punți, drept urmare beneficiază de tracțiunea integrală. Cele două motoare au puteri egale, de câte 190 CP (140 kW) și 247 Nm. Iar sistemul de propulsie generează per ansamblu 313 CP (230 kW) și cuplu maxim de 494 Nm. Aceste resurse îi permit să demareze de la 0 la 100 km/h în 5,6 secunde. Viteza sa maximă este limitată electronic la 180 km/h.
Conceput din start pentru echilibru între eficiență și plăcerea de a conduce
Platforma tehnică a noului BMW X2 a fost concepută pentru a integra atât motoare termice mild-hybrid, cât și propulsii 100% electrice. În acest mod a fost optimizată amplasarea motoarelor electrice. Fiecare motor electric face parte dintr-o unitate de propulsie compactă, alături de electronica specifică și câte o transmisie cu o treaptă.
Motoarele electrice din a cincea generație a propulsiilor BMW eDrive au fost proiectate pentru eficiență optimă. Dar, în egală măsură furnizează și o experiență de condus exaltantă, dinamică, tipică modelelor BMW. Și la acest capitol nu a contat doar forța propriu-zisă a motoarelor, ci și modul în care BMW le-a integrat pentru a ocupa cât mai puțin spațiu și a favoriza o distribuire echilibrată a greutății între cele două punți.
Indiferent dacă vorbim despre varianta iX2 cu un motor sau cu două, unitățile de propulsie sunt compacte. Deoarece fiecare motor este integrat într-o unitate alături de componentele electronice și de câte o transmisie cu o singură treaptă.
La rândul ei amplasarea bateriei contribuie la echilibrul dinamic. Pentru că pachetul de baterii este inclus în podeaua mașinii, ceea ce coboară centrul de greutate al mașinii și implicit favorizează o ținută de drum stabilă.
Nu lipsește posibilitatea activării modului de rulare Sport, care oferă un răspuns cât mai prompt al accelerației, însoțit și de o coloană sonoră care completează experiența unui condus exaltant. Pentru depășiri subite, șoferul poate de asemenea să apese clapeta Sport Boost din spatele volanului. Aceasta livrează instantaneu maximul de putere produs de motoare, pe o durată temporară.
Autonomiile pot depăși 450 km
Indiferent dacă se alege varianta BMW iX2 eDrive20 cu tracțiune la puntea din față, sau dacă se preferă modelul BMW iX2 xDrive30 cu tracțiune integrală, bateria litiu-ion a propulsiei electrice are capacitate netă de 64,8 kWh (brut 66,5 kWh).
Astfel, BMW iX2 eDrive20 este creditat cu o autonomie de 439-478 kilometri, în ciclul WLTP. Aceeași capacitate utilizabilă de 64,8 kWh susține autonomie de 417 – 449 km (WLTP) pentru modelul BMW iX2 xDrive30.
Funcția MAX RANGE oferă cel mai înalt nivel de eficiență
Din meniul afișat de sistemul infotainment șoferul poate selecta o diversitate de moduri de rulare. În modul Efficient propulsia lui iX2 dă prioritate consumului temperat de energie. Iar în instrumentarul de bord digital sunt afișate 3 estimări pentru autonomie, ceea ce ajută șoferul să estimeze cât mai corect când trebuie să încarce bateria lui iX2, în funcție de distanța până stațiile de încărcare. Sunt afișate estimări pentru autonomia minimă, medie și maximă. Însă uneori apar situații în trafic, sau călătorii și rute ocolitoare care nu erau preconizate.
Tocmai din acest motive, BMW a luat în calcul și momentele când resursele bateriei sunt reduse. În aceste situații șoferul poate activa funcția MAX RANGE, care oferă cea mai chibzuită consumare a resurselor bateriei. Funcția MAX RANGE reduce puterea utilizată și viteza maximă, precum și utilizarea unor funcții de confort, precum climatizarea. Rezultatul este o creștere a autonomiei cu până la 25%.
Sistem de încărcare versatil, cu putere de până la 130 kW
Puterea de încărcare este 130 kW pentru ambele versiuni de propulsie ale modelului BMW iX2. poate primi până la 130 kW. Astfel, când este cuplat la o stație de curent continuu (DC) care livrează 130 kW, iX2 are nevoie de numai 29 de minute pentru a încărca bateria de la 10 la 80% din capacitatea acesteia. Altfel zis, în 10 minute de încărcare la o stație care poate furniza 130 kW, iX2 acumulează energie suficientă pentru parcurgerea a 120 km.
În ceea ce privește încărcarea de la sursele de curent alternativ (AC), iX2 are standard un sistem ca îi permite alimenta cu o putere de până 11 kW. Însă, clienții pot alege din lista de opționale și o putere de încărcare de 22 kW, pentru alimentarea cu energie electrică de la sursele AC. Bateria lui iX2 se încarcă de la 0 la 100% din capacitatea sa în 3 ore și 45 de minute, dacă primește 22 kW de la o stație AC. Iar când puterea de alimentare este de 11 kW, ciclul unei încărcări complete durează 6 ore 30 de minute.
Funcția de precondiționare a bateriei optimizează timpii de încărcare
Pentru a se beneficia de cei mai rapizi timpi de încărcare, bateriile mașinilor electrice trebuie să aibă temperatura optimă, precum și un software care menține constantă puterea de alimentare la un nivel cât mai înalt.
Drept urmare, BMW iX2 integrează tehnologii avansate, pe care le regăsim și la modelele electrice BMW i5. De exemplu, software-ul Max Performance Charging asigură că pe parcursul încărcării bateriei puterea de alimentare nu scade brusc, ci într-un mod treptat, lent.
La fel, viteza de încărcare a bateriei depinde și de faptul că bateria necesită să aibă un anumit interval de temperatură pentru a susține puterea sa maximă de încărcare. Iar BMW iX2 are o soluție versatilă în acest sens, mulțumită funcției de precondiționare termică a bateriei. Această ajustare a temperaturii se face și automat când șoferul selectează din sistemul de navigație al modelului iX2 stația unde dorește să încarce bateria. Folosind datele de la sistemul de navigație, BMW iX2 activează precondiționarea bateriei în timpul călătoriei, pentru ca aceasta să aibă temperatura optimă când se ajunge la stația de încărcare selectată.
Însă, chiar dacă nu este folosit sistemul de navigație, șoferul poate activa sau dezactiva manual precondiționarea bateriei, din meniul intuitiv afișat în ecranul tactil din centrul planșei de bord.
De asemenea, când iX2 este alimentat cu electricitate de la o stație rapidă de tip DC (curent continuu), este activată o răcire a bateriei, în faze alternante. Astfel se păstrează o temperatură în marja care permite încărcarea la un nivel de putere înalt.
Sistemul de frânare regenerativă încarcă bateria în mers, adaptându-se la traficul întâmpinat
Eficiența modelelor BMW iX2 este datorată și sistemului de frânarea regenerativă, care încarcă bateria cu ocazia decelerărilor și frânărilor. Șoferul are posibilitatea de a selecta intensitatea frânării regenerative, fiind disponibile trei trepte pentru forța decelerării. Astfel, este posibil și stilul de condus cu o singură pedală. În acest sens șoferul poate să comute oricând din modul D (Drive), în modul B (Brake), care activează frânarea regenerativă. Iar în modul B de multe ori nu este necesară apăsarea pedalei de frână, deoarece decelerarea poate fi suficientă prin simpla ridicare a piciorului de pe pedala de accelerație. Această funcție sporește nu doar eficiența, ci și confortul în traficul urban. Totodată, frânarea regenerativă obișnuiește șoferul să adopte într-un mod facil un stil de condus care anticipează fluxul traficului. Iar asta sporește și siguranța, pentru că șoferul este ajutat să conducă preventiv.
Mai mult de atât, dacă este selectat modul automat al sistemului de frânarea regenerativă, acesta lucrează împreună cu sistemele inteligente pentru asistarea condusului. Cu alte cuvinte, frânarea regenerativă se adaptează la traficul întâmpinat. Fiindcă BMW iX2 decelerează automat când întâlnește mașini mai lente pe banda sa de mers, pentru a menține o distanță sigură. La fel, BMW iX2 aplică frânarea regenerativă când se apropie de mașinile staționate la semafor.
Nu în ultimul rând, atât în modul de frânare adaptivă, cât și în când este selectată cea mai mică intensitate pentru frânarea regenerativă, BMW iX2 activează funcția de coasting (rulare cu motoarele deconectate), pentru a nu consuma din energia bateriei.
Pompa de căldură și aplicația My BMW contribuie facilitează eficientizarea consumului de energie
Sistemul de climatizare este un consumator important, care influențează consumul, indiferent dacă vorbim despre automobile cu motoare termice, sau despre mașini pur electrice. Iar BMW a implementat soluții tehnice diverse pentru a crește eficiența climatizării habitaclului.
În primul rând, BMW iX2 integrează o pompă de căldură specială pentru sistemul automat de climatizare. Dar mai mult de atât, iX2 are și un sistem de climatizare auxiliar, care permite reglarea temperaturii din habitaclu înainte de a se pleca într-o călătorie. Încălzirea sau răcirea habitaclului, până la nivelul preferat de utilizator, se activează facil, de la distanță, prin intermediul aplicației de smartphone My BMW.
Tot această aplicație permite și monitorizarea și controlarea încărcării bateriei. Drept urmare, reglarea temperaturii din habitaclul lui iX2 poate fi comandată în timp ce acesta se încarcă. Astfel, sistemul de climatizarea nu consumă din resursele bateriei. Iar pentru că se pornește la drum cu temperatura ideală, sistemul de climatizare va fi folosit mai puțin sau la capacitate mai mică pe parcursul călătoriei. Rezultatul este, desigur, o eficiență care se reflectă la nivelul autonomiei.
Prețurile modelelor BMW iX2 în România
Prețurile primului Sports Activity Coupé electric din gama mărcii bavareze pornesc în România de la 47.481 de euro, cu TVA inclus. Acesta este prețul de bază pentru modelul BMW iX2 eDrive20, cu 204 CP și tracțiunea la puntea din față.
Modelul mai puternic, BMW iX2 xDrive30, are prețuri care încep de la 55.514 de euro, cu TVA inclus.
Toate detaliile despre prețurile și dotările variantelor BMW iX2 le puteți descoperi în configuratorul din site-ul oficial bmw.ro.