Datorită aerodinamicii, versiunea de curse a lui Gordon Murray T.50 poate merge pe tavan

Gordon Murray, inginerul care a proiectat legendarul McLaren F1 revine cu un supercar care sfidează gravitația.

Gordon Murray și-a creat mai întâi o reputație pentru inovațiile aduse ca designer al monoposturilor de Formula 1 ale echipei Brabham. Dar cel mai notoriu proiect al său este fenomenalul McLaren F1, produs din 1993 în doar 106 exemplare (dintre care 64 pentru șosea). În 1998, când producția s-a încheiat, McLaren F1 era cea mai rapidă mașină de serie, atingând 390,7 km/h. Acum, după 3 decenii de evoluție tehnologică, Murray propune noul supercar T.50, care perfecționează rețea legendarului McLaren F1. Se numește T.50 pentru a indica numărul de proiecte automobilistice create de Murray.

Inginerul britanic spune că tehnologiile de azi permit crearea supercar-ului analog perfect. Dar, de data aceasta Murray nu vânează recorduri de viteză. T.50 este o mașină pentru plăcerea pură a condusului, nu pentru cei care vor să se laude că au cel mai puternic sau rapid hypercar din parcarea cazinoului din Monaco. Totuși, prețul e în liga celor mai scumpe supersportive: 2,36 milioane de lire sterline (la care se adaugă taxele). Vor fi construite doar 100 de exemplare T.50, iar producția este programată pentru 2022.

Ca și F1, succesorul spiritual T.50 are habitaclu cu 3 scaune, precum și un motor V12 aspirat. Propulsorul de 3.994 cmc a fost dezvoltat împreună cu Cosworth GMA și stabilește câteva recorduri: este în prezent V12-le aspirat cu cel mai înalt nivel de turații (zona roșie la 12.100 rpm!), precum și cel mai ușor V12 al unei mașini de serie (178 kg). Motorul este cuplat la o transmisie manuală Xtrac cu 6 trepte. Și produce 663 CP la 11.500 rpm și 467 Nm la 9.000 rpm (71% din cuplu este deja accesibil de la 2.500 rpm). Iar ventilatorul din spatele mașinii ajută la urcarea puterii până la 700 de cai. Împreună cu eleroanele și difuzoarele posterioare, ventilatorul oferă 6 moduri de reglare a aerodinamicii, putând inclusiv să scurteze cu 10 metri distanța de frânare de la 241 la 0 km/h. La fel de impresionant este că T.50 cântărește doar 986 kg. Panourile caroseriei și șasiul monococ cântăresc mai puțin de 150 kg, fiind din fibră de carbon. Ca idee, o Mazda MX-5 Roadster cântărește cel puțin 996 kg. Iar McLaren F1 este cu 150 kg mai greu decât T.50.

Aceste specificații fac aproape irelevante detalii precum viteza maximă sau timpii de demaraj, încă necomunicate. Și au fost atât de impresionante, încât aproape două treimi din producția de 100 de exemplare a lui T.50 a fost vândută înainte de dezvăluirea oficială. Apoi, în doar 48 de ore de la debutul din 4 august s-au vândut și restul exemplarelor.

În urma acestui succes comercial Gordon Murray a anunțat că pregătește și o versiune cu specificații de competiții. Aceasta va fi produsă în 25 de unități, începând din 2023, cu numele de cod T.50s. Iar, cel puțin în teorie, aerodinamica, puterea și greutate îi permit să ruleze întoarsă cu roțile pe tavan.

“Aerodinamica este atât de eficientă încât T.50s ar fi capabilă să meargă și pe tavan și ar putea să facă asta încă de la viteze de 175 mph (circa 281 km/h).” – spune Murray.

Desigur, poate suna mai degrabă ca o exagerare, dar cifrele par să fie de partea declarației lui Gordon Murray. Motorul Cosworth GMA V12 dezvoltă 730 CP, iar greutatea mașinii a fost redusă până la 890 kg!

Totodată, aerodinamica a primit o aripă tip delta la partea din spate, care are 1.758 mm lățime. Aceasta este completată de un spliter frontal, o folie la nivelul podelei, difuzoare aerodinamice ajustabile și ventilatorul de 400 mm din partea posterioară. Toate acestea produc o apăsare aerodinamică de peste 1.500 kg. Asta înseamnă 170% raportat la greutatea mașinii.

Modelul T.50 de șosea oferă 6 moduri de reglare a aerodinamicii. Însă versiunea de curse are doar modul High Downforce, în care conductele de la difuzoare sunt mereu deschise, iar ventilatorul funcționează tot timpul  la 7.000 rpm.

Totodată, T.50s are o imensă aripă triunghiulară care traversează partea sa posterioară. Aripa dispusă pe lungul caroseriei crește stabilitatea în viraje și direcționează curenții de aer către aripa delta din spatele mașinii. Sistemele de răcire pentru motor și transmisie au fost mutate pe lateralele mașinii, pentru a îmbunătăți cursul aerului și a permite montarea aripii dispusă vertical. Pachetul aerodinamic ajută și la creșterea forțelor de frânare până la 2,5-3 G. Iar odată cu reglarea suspensiilor și barelor antiruliu pentru competiții, T.50s are și o gardă la sol mai joasă cu 40 mm decât modelul pentru șosea.

Desigur, aceste modificări au crescut prețul. Până la 3,1 milioane de lire sterline (fără taxe)! Dar asta a făcut și mai râvnită versiunea de curse. Drept urmare, mai mult de jumătate din cele 25 de unități T.50s și-au găsit deja clienți.

Comentarii

comentarii

©2018 Motorvlog.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTORVLOG aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account