Primul MINI Electric de competiții e dezvoltat în România și am participat cu el în Campionatul Naţional de Viteză în Coastă

Cu ocazia Trofeului Opel Brașov, desfășurat în weekend-ul 9-11 octombrie în cadrul Campionatului Naţional de Viteză în Coastă, proiectul Vitesco Technologies MINI Electric Racing a participat la prima sa competiție de viteză.

Credit foto: Flavius Croitoru și Cătălin Stoia

Acesta este primul MINI electric din istoria mărcii britanice pregătit pentru competiții. Și este dezvoltat integral în România de către Vitesco Technologies, la inițiativa BMW Group România.

Vitesco Technologies este numele sub care divizia Powertrain din cadrul companiei Continental a devenit de sine stătătoare. Este un furnizor de talie mondială specializat în producția, cercetarea și dezvoltarea propulsiilor și plasează electromobilitatea în rândul pilonilor săi principali de activitate. Astfel, oferă soluții de electrificare de 48 de volți, unități electrice și electronice de putere pentru vehicule hibride și full electrice.

Această experiență este utilizată de Vitesco Technologies pentru a adapta managementul termic al bateriei și sistemul de propulsie la solicitările intense din ritmul de competiții. De asemenea, pregătirea și abilitățile la standarde de competiție vor fi asigurate și de Automobile Bavaria, cea mai mare reţea de dealeri autorizaţi BMW şi MINI din sud-estul Europei. Automobile Bavaria oferă pentru MINI Electric Racing atât asistenţa tehnică și logistica din timpul cursei, cât și instalarea componentelor specifice, precum scaunele de curse. Iar Michelin contribuie punând la dispoziție pneurile pentru competiții.

La cursa de debut în Campionatul Naţional de Viteză în Coastă, MINI Electric Racing a luat startul fără modificări la nivelul propulsiei. Însă a avut avantajul reducerii greutății cu aproximativ 150 de kilograme. Această diferență este dată parțial de modificările de siguranță impuse pentru înscrierea în competiţia de viteză organizată sub egida Federaţiei Române de Automobilism Sportiv. Au fost înlăturate scaunele, bancheta și capitonajele. Și au fost instalate un rollcage (produs de service omologat FRAS), precum și scaune, sistem de stingere a incendiilor şi centuri de siguranță conforme cu standardele de curse. Totodată, au fost utilizate pneuri de stradă Michelin Pilot Sport 4, care sunt recunoscute pentru performanțe.

Ca și în cazul raliului de regularitate Transylvania Clasic din luna august a acestui an, pilotul titular al proiectului ar fi trebuit să fie Dominic Marcu. Însă, din păcate, probleme de ordin personal l-au forțat să nu urce și de această dată la volanul lui MINI Electric Racing. Din aceste motive, pentru această etapă de competiție, rolul de pilot i-a fost propus colegului nostru Andrei Barbu, care astfel revine în Campionatul Naţional de Viteză în Coastă după o pauză de patru ani. De altfel, proiectarea MINI-ului electric de competiții, precum și experiența cursei de la Brașov vor fi prezentate în curând în cadrul emisiunii MotorVlog, difuzată la TVR2, în fiecare sâmbătă de la 17:30. Până atunci, iată cum descrie Andrei Barbu cursa la volanul MINI-ului electric:

„Am pornit în aventura asta destul de sceptic în privința performanțelor mașinii, mai ales că urma să concurez în Campionatul Național de Viteză în Coastă fără nici un fel de alt test, fără să cunosc mașina și fără să știu la ce să mă aștept. Dar, pe parcursul celor opt urcări pe Drumul Poienii am învățat multe despre mașină, despre puncte forte și cele slabe și am reușit să obținem timpi mai buni cu fiecare urcare, pentru a rămâne în final în jurul a 3 minute și 8 secunde pentru cei cinci kilometri ai etapei. Evident, sunt multe lucruri care pot fi îmbunătățite, iar cel mai important este cel legat de managementul termic al bateriei, pentru a putea avea urcări constante cu maximul de putere pe care mașina îl poate oferi. Aici cred că Vitesco Tehnologies, partenerii din aceast experiment, joacă un rol extrem de important și sunt sigur că vor reuși să găsească o soluție optimă pentru menținerea bateriei și a motorului electric în plaja optimă de temperatură. Partea bună – sau chiar foarte bună – e aceea că MINI nu se dezminte și reușește să transpună acel <<go-kart feeling>> și în varianta electrică, așa că am avut o mașină foarte plăcut de pilotat. Lucru extrem de impresionat, ținând cont că ne-am prezentat la start cu suspensia și frânele de serie, dar și cu anvelope de stradă, un excelent set Michelin Pilot Sport care se comportă impecabil și în regim de competiție, ajungând în temperatura optimă rapid și păstrându-și performanțele de aderență pe tot parcursul traseului. În final, pentru mine a fost o experiență unică, cu repere complet noi, dar am descoperit o mașină electrică ce are potențialul de a deveni cel puțin la fel de rapidă precum modele termice cu puteri similare. Dacă nu chiar mai rapidă, ținând cont de faptul că motorul electric dezvoltă un cuplu foarte bun, disponibil instantaneu,” explică Andrei.

Deși nu a beneficiat de îmbunătățiri la nivel dinamic, MINI Electric Racing s-a clasat în a doua jumătate a plutonului la finalul Trofeului Opel. Bateriile de serie ale mașinii au avut resurse suficiente pentru întreaga zi de concurs. A fost interesant de observat că, în ritmul competiției, consumul mediu a atins 50 kWh/100 km pe parcursul urcărilor. Însă s-a temperat până la 25-30 kWh/100 km la coborâri, când și-a arătat eficiența și sistemul de frânare regenerativă care încarcă bateria. Cel mai bun timp pentru urcarea de 5 km pe drumul de Poiană a fost 3:07,478, echivalentul unei viteze de 96 km/h. Aceste perfomanțe au fost obținute cu propulsia standard, care integrează motorul electric de serie, cu 184 CP și 270 Nm, și bateria cu capacitate netă de 32.6 kWh, formată din 12 module în T integrate în podea.

A fost o etapă care a oferit echipei de dezvoltare o serie de repere despre consumul de energie și managementul termic. Iar pe baza acestor informații urmează secvențe de dezvoltare, după cum explică Alexandru Şeremet, manager de comunicare BMW Group România:

„Am dorit în primă fază, la prima noastră participare, să avem o referinţă despre dinamica modelului de serie şi să înţelegem de unde vin principalele provocări pentru un proiect competitiv. Credem că putem aduce o îmbunătăţire de aproximativ 3-4 secunde pe km cu modificări în ceea ce priveşte suspensia, pneurile de competiţie şi managementul termic. MINI este un model agil, mult mai bine pregătit pentru circuitele şi traseele tehnice, nu cele de viteză, nu în ultimul rând şi pentru că modelul electric este limitat, cel puţin în primă fază, la 150 km/h. Vreau să mulţumesc pionierilor electrici din motorsportul românesc – Kaufland e-Rally Team cu pilotul Sorin Ghişoi, ei au fost una din inspiraţiile pentru proiectul nostru. Sperăm că anul viitor vom alinia la start un model competitiv şi că vom oferi împreună un spectacol electric în campionat. În acelaşi timp experienţa noastră de pregătire MINI Cooper SE pentru competiţie sperăm să fie inspiraţie şi referinţă pentru viitoare echipe în campionat care pot concura cu acelaşi model”.

Comentarii

comentarii

©2018 Motorvlog.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTORVLOG aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account