Alegerea unei mașini noi e una destul de dificilă, pentru că sunt atât de multe variante încât devine greu să te hotărăști asupra unui singur model. Și, după ce ai decis ce model vrei, trebuie să decizi ce motorizare alegi, ce transmisie, ce tip de tracțiune, ce nivel de echipare și, în final, ce opționale. Așa că în acest material o să încercăm să analizăm unul dintre cele mai populare modele din țară. Adică Volkswagen Passat: diesel sau benzină?
Volkswagen Passat: diesel sau benzină? – echipare de bază
Dacă alegi echiparea de bază – numită Trendline – poți opta pentru două propulsoare. Ambele dezvoltă 150 de cai-putere și ambele sunt echipate cu transmisii manuale cu șase trepte și ambele au tracțiune față. Doar că unul e diesel și altul benzină. Diferența de preț este și ea una destul de considerabilă, asta fără a lua în calcul costul efectiv al operațiunilor de mentenanță – adică revizii uzuale – și nici pe cel al eventualelor defecte ce pot apărea. Astfel, Volkswagen Passat 1.5 TSI dezvoltă 150 de cai-putere între 5.000 și 6.000 de rotații pe minut și un cuplu de 250 Nm, disponibil între 1.500 și 3.000 de rotații pe minut. Sprintul 0-100 km/h durează 8,6 secunde, viteza maximă este 213 km/h, iar consumul mediu promis este de 5,1 l/100 km. Prețul de listă pentru Volkswagen Passat 1.5 TSI în echiparea Trendline este de 23.433 de euro, cu TVA inclus.
De cealaltă parte, Volkswagen Passat 2.0 TDI vine tot cu 150 de cai-putere, dar între 3.500 și 4.000 de rotații pe minut. Cuplul este ceva mai mare și are o valoare de 340 Nm, fiind disponibil între 1.750 și 3.000 de rotații pe minut. În acest caz, Passat-ul face suta în 8,7 secunde și are o viteză maximă de 220 km/h. Consumul mediu este 4,1 l/100 km, iar emisiile de CO2 sunt de numai 102 g/km. Prețul de achiziție pentru Volkswagen Passat 2.0 TDI în echiparea Trendline (pentru această versiune de putere) este de 25.620 de euro, cu TVA inclus. Având puteri identice și performanțe dinamice asemănătoare, diferența dintre un Passat 1.5 TSI și unul 2.0 TDI este de fix 2.187 de euro. Teoretic, la un preț mediu al combustibilului de 6 lei pe litru, diferența de preț s-ar amortiza în aproape 200.000 de kilometri, luând în calcul o diferență de consum mediu de 1 l1/00 km. Așadar, chiar ai nevoie de un diesel? Eu aș zice că nu. Sau poate mai e ceva?
Volkswagen Passat: diesel sau benzină? – performanțe dinamice reale
Așa cum ai văzut deja, la prima vedere pare că performanțele dinamice ale celor două modele sunt similare, nu? De fapt, benzina este ceva mai rapidă chiar atunci când vine vorba despre sprintul de la 0 la 100 km/h. Dar eu zic că mai trebuie luat ceva în calcul. Iar acest lucru ține de accelerația în reprize. Aspect de cele mai multe ori neglijat, dar care reflectă mult mai bine felul în care o mașină să comportă, din punct de vedere dinamic, în condiții reale de trafic. Versiunea 1.5 TSI are nevoie de 6,5 secunde pentru sprintul de la 0 la 80 km/h. Aici, modelul 2.0 TDI este mai rapid, având nevoie de numai 6,3 secunde. Dar adevărata diferență apare în cazul în reprizelor. Mai ales că vorbim despre modele echipate cu transmisii manuale.
În treapta a IV-a, Passat 1.5 TSI are nevoie de 8,5 secunde pentru a accelera de la 80 la 120 km/h. În treapta a V-a, același Passat 1.5 TSI are nevoie de 10,5 secunde pentru repriza 80-120 km/h. Ei bine, cuplul mai mare al diesel-ului se face simțit. În treapta a IV-a, Passat 2.0 TDI are nevoie de 7,0 secunde pentru accelerarea de la 80 la 120 km/h. Așa că este că este cu 1,5 secunde mai rapid decât fratele său cu motorul 1.5 TSI. Gândește-te doar ce înseamnă 1,5 secunde atunci când vrei să faci o depășire… În cazul reprizei de la 80 la 120 km/h, dar în treapta a V-a, Passat 2.0 TDI are nevoie de 9,0 secunde. Fiind, din nou, mai rapid cu 1,5 secunde decât versiunea 1.5 TSI. Diferențele sunt, trebuie să recunosc, mai mari decât mă așteptam.
Volkswagen Passat: diesel sau benzină? – concluzie
Oricât de nesigur ar părea viitorul pentru motoare diesel și oricât de mult ar plana scandalul Dieselgate asupta brandului german, e imposibil să nu recunoști câteva atuuri ale unui motor diesel. În cazul de față, versiunea 2.0 TDI este mult mai rapidă decât 1.5 TSI în viața reală și are un consum mediu mai atractiv, dar și emisii de CO2 mai scăzute. Pe de altă parte, diferența de preț, așa cum spuneam mai devreme, se amortizează în aproape 200.000 de kilometri. Dacă nu crezi că ai nevoie de cuplul suplimentar și dacă numărul de kilometri pe care îl parcurgi cu mașina este scăzut – adică sub 20.000 de kilometri pe an – atunci alege cu încredere benzina. Dacă însă ai nevoie de acel cuplu, dacă ești genul care conduce ceva mai sportiv și, mai ales, dacă plănuiești drumuri lungi cu mașina plină de oameni și bagaje, atunci eu cred că diesel-ul rămâne alegerea potrivită.
Volkswagen Passat: diesel sau benzină? – ce faci dacă vrei tracțiune integrală?
În cazul transmisiilor automate și tracțiunilor integrale, motorizările nu sunt la fel de apropiate. Sigur, și pentru cele două versiuni prezentate mai sus, poți opta pentru transmisiile DSG. Dar dacă vrei și integrală, va trebui să scoți din buzunar mai mulți bani. Considerabil mai mulți. În cazul unei benzine, singura versiune disponibilă și cu DSG, și cu integrală este 2.0 TSI, în versiunea de 272 de cai-putere. Așa cum era și normal, prețul de listă este unul măricel. Mai exact, în versiunea de echipare Highline, Passat 2.0 TSI 4Motion pleacă de la 40.761 de euro, cu TVA inclus. Dar în această configurație, Passat-ul face suta în 5,6 secunde și accelerează până la 250 km/h. Prețul performanțelor se reflectă în consumul mediu promis: 7,0 l/100 km.
Dacă vrei un diesel cu automată și integrală, atunci lucrurile nu sunt atât de dramatice. Poți opta pentru motorizarea 2.0 TDI, în versiunea de 190 de cai-putere și 400 Nm. În această configurație – Passat 2.0 TDI 4Motion – mașina face suta în 7,5 secunde, are o viteză maximă de 224 km/h și promite să nu consume mai mult de 5,1 l/100 km. Prețul de pornire pentru această versiune, în echiparea R-Executive este de 31.812 de euro, cu TVA inclus.
Urmărește și comparativul nostru video între noul BMW X3 și noul Volvo XC60: