[VIDEO] 600 de modele BMW pentru poliție în schimbul a 23 de milioane de euro

„Statul Român” a decis să achiziționeze 600 de modele BMW pentru poliție, în schimbul a peste 23 de milioane de euro, cu tot cu TVA. Noi am încercat, urmărind strict datele tehnice, să vedem dacă a fost sau nu „licitație cu dedicație”.

În cazul acestor 600 de modele BMW pentru poliție e clar că nu vorbim, aici la MotorVlogTV, despre investigații jurnalistice. Pentru că nu ne pricepem deloc la treaba asta. Dar ne pricepem la mașini. Cât de cât. Prin urmare, mai jos e un clip video care își propune să analizeze, din punctul de vedere al „datelor tehnice” dacă această licitație poate pusă sub semnul întrebării. Și, ca să nu uit: like, share, subscribe:

Pe scurt, în caietul de sarcini se specifică următoarele lucruri: e nevoie de minimum 300, maximum 600, de mașini de poliție care să aibă o putere minimă de 130 kW – adică minim 177 de cai-putere -, motor pe benzină, cuplu motor minim 290 Nm, tracțiune integrală permanentă, iar caroseria să fie de tipul AA. Adică sedan. Și de aici, pe lista scurtă, intră nouă modele.

Pe urmă însă, în specificațiile tehnice detaliate, apar alte criterii. Unele cu argumente valide, altele nu prea. Bugetul maxim pentru cele 600 de mașini fiind de peste 98 de milioane de lei, fără TVA. Adică peste 2,3 milioane de euro, cu tot cu TVA. Asta înseamnă un cost de maximum 38.875 de euro, cu TVA inclus, pentru fiecare dintre cele 600 de modele. Sau 32.668 de euro, fără TVA. 

Ce alternative erau pentru cele 600 de modele BMW pentru poliție

1. Alfa Romeo Giulia, cu un motor de 2,0 litri, 280 de cai-putere și 400 Nm. Preț: 60.000 de euro, cu TVA.
2. Audi A4, 40 TFSI quattro, motor de doi litri, 204 cai și 320 Nm. Preț: 45.899 de euro, cu TVA.
3. BMW Seria 3 Sedan, 320i xDrive, motor de doi litri, 184 de cai-putere și 300 Nm. Preț: 54.783 de euro, cu TVA.
4. Jaguar XE, P300 AWD, cu motor de 2,0 litri, 300 de cai-putere și 400 Nm. Preț: 51.944 de euro, cu TVA.
5. Mercdes-Benz Clasa C, C200 4MATIC, motor de 1,5 litri cu 204 cai și 300 Nm, plus 20 de cai și 200 Nm, suplimentari de la motorul electric. Preț: 49.820 de euro, cu TVA.
6. Mercdes-Benz Clasa C, C300 4MATIC, motor de doi litri, 258 de cai și 400 Nm, plus 20 de cai și 200 Nm de la motorul electric. Preț: 55.750 de euro, cu TVA.
7. Skoda Octavia, 2.0 TSI 4×4, motor de doi litri, 190 de cai și 320 Nm. Preț: 35.313 de euro, cu TVA.
8. Volvo S60, B5 AWD, motor de doi litri, 250 de cai și 350 Nm, plus 13 cai și 40 Nm de la motorul electric. Preț: 56.450 de euro, cu TVA.
9. Kia Stinger, T-GDi AWD, motor de 3,3 litri, cu 366 de cai și 510 Nm.  Preț: 49.694 de euro, cu TVA.

Cum au fost eliminate celelalte modele:

Mărul discordiei și acuzațiile de corupție abia de aici încolo încep să apară. Din această listă, primul eliminat este Skoda Octavia. Conform fișei tehnice detaliate, acest model depășește înălțimea maximă admisă. Cu fix 18 milimetri. Pe de altă parte, dacă prievești mai atent și nu citești doar pe repede-nainte ce se postează pe Social Media, Octavia nu respectă nici valoarea ampatamentului, unde are 120 de milimetri în minus față de valoarea minimă acceptată. Iar ampatamentul, în cazul în care nu ști, este distanța dintre roțile față și spate. Și determină, în general, spațiul din interior. 

Următorul este KIA Stinger, tot pe criteriul înălțimii. Acesta are cu 10 milimetri mai puțin decât înălțimea minimă admisă. Apropo, înălțimea admisă variază între 1.410 și 1.450 de milimetri. Dispare de pe listă și Audi A4. Din cauza transmisiei. Cerințele cer o cutie automată cu minimum 8+1 trepte. Iar S tronic-ul lui A4 are doar 7+1 trepte. Cât și cum ar influența, în realitate, această treaptă în minus comportamentul dinamic al unui A4 nu știm… mai ales că transmisia este una cu dublu ambreiaj și, în teorie, una mai rapidă.

Mai departe, scăpăm de Mercedes-Benz Clasa C200 4MATIC pentru că are motorul prea mic. Cerințele cer o capacitate cilindrică de minimum 1.900 cmc. Iar C200 4MATIC, deși îndeplinește toate celelalte cerințe și are performanțe dinamice mai bune decât Seria 3 320i xDrive are un motor de numai 1,5 litri.

Urmează să tăiem de listă și Volvo S60. Deși această mașină îndeplinește toate condițiile, cu brio chiar, o ratează pe una. Viteza maximă de cel puțin 210 km/h. Iar S60, așa cum bine știm, are doat 180 km/h. Deși îmi imaginez că această limită este strict una electronică și ar fi putut fi înlăturată ușor. 

Care sunt cele patru modele care au respectat toate cerințele:

Giulia, cu motorul de doi litri, are tracțiune integrală și cutia ZF cu opt trepte. Face suta în 5,2 secunde, atinge 240 km/h și costă, ca preț de listă 60.000 de euro, cu TVA inclus. E o mașină performantă, rapidă, dinamică, dar cam scumpă. Seria 3 Sedan 320i xDrive are 184 de cai și 300 Nm. Aproape 100 de cai în minus față de Giulia. Iar suta se întâmplă în 7,6 secunde, cu 230 km/h viteza maximă. Și un preț de listă de 54.783 de euro, cu TVA inclus. 

Jaguar XE, în versiunea P300 AWD este o mașină foarte puternică. Are tracțiune integrală, aceeași cutie de viteze ZF cu Giulia și Seria 3, dar dezvoltă 300 de cai și 400 Nm. Face suta în 5,9 secunde și atinge 250 km/h. Și, ca preț de listă, e mai ieftin decât un 320i xDrive. Pentru XE P300 AWD pleacă de la 51.943 de euro, cu TVA inclus. Ultimul model care se încadrează este Clasa C 300 4MATIC. Tot cu doi litri, cu integrală și cu o transmisie automată cu nouă. Trepte. Cu 258 de cai și 400 Nm, plus ajutorul de la motorul electric, C300 4MATIC accelerează de la 0 la 100 km/h în 6,0 secunde și atinge 250 km/h. Și costă 55.750 de euro. Cu doar 1.000 de euro mai scump decât BMW-ul. 

Care a fost rezultatul final:

În final, licitația a avut un singur participant. Automobile Bavaria. Care, de altfel, a și câștigat. Iar prețul final pentru un Seria 3 Sedan 320i xDrive este unul de 32.668 de euro, fără TVA. Cu peste 13.000 de euro mai mic decât prețul de listă. Nu vom afla niciodată ce prețuri ar fi putut ceilalți producători să ofere pentru Giulia, XE și Clasa C. Dar, din punctul meu de vedere, acest preț, de 32.668 de euro, este unul foarte, foarte bun în condițiile actuale ale pieței. 

Acum, de ce Alfa Romeo, Jaguar și Mercedes nu s-au înscris la această licitație? Habar n-am, pot doar să intuiesc. Jaguar nu cred că putea produce suficiente mașini în timp util. Alfa Romeo, de ce am văzut pe G4media, are deja o comandă de 450 de modele Giulia destinate poliției din Italia. Iar Mercedes… habar n-am. 

Dacă a fost sau nu o licitație cu dedicație, iarăși, habar n-am. Nu pot contesta faptul că prețul pentru acel 320i xDrive e foarte bun. Dar nu pot contesta nici faptul că unele cerințe din fișa tehnică cel puțin ciudate. Sigur o transmisie DSG cu șapte trepte e la fel de performantă, în practică, cu cea ZF cu opt trepte. Și cei 10 milimetri care i-au lipsit lui Stinger, iarăși nu pot fi un factor cu adevărat important.

 

Comentarii

comentarii

©2018 Motorvlog.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTORVLOG aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

sau

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

sau

Create Account