Test Fiat 500 Hybrid, ediția (RED): Un espresso Pro Bono, Pro Dolce Vita!

Ce legătură poate avea ediția (RED) a modelului FIAT 500 Hybrid cu Bono, solistul trupei U2? Și de ce este acest model mai mult decât întruchiparea unui espresso sub forma unui automobil? Acestea sunt întrebările la care am primit răspuns într-o călătorie care doar a început ca un simplu test drive. Fiindcă micul 500 avea de gând să mă conducă în trecutul nostalgic, aducându-mi totodată aminte de bucuria prezentului.

Text: Alex Buțu; Foto: Bogdan Paraschiv

Mai întâi ne întoarcem în trecut, la un concert cu Bono și Pavarotti, pentru a înțelege scopul caritabil al ediției (RED)
La prima vedere ai spune că nu prea există o legătură între Fiat (500)RED și Bono. La fel cum, aparent, nu prea exista o legătură între Bono și Luciano Pavarotti, când solistul pop-rock a urcat pe scenă alături de legendarul tenor italian, pentru un duet inedit. Era anul 1995 și magia 100% live s-a întâmplat pe scena evenimentului „Pavarotti and Friends” din Modena. Atunci, Bono și Luciano au fascinat publicul cântând împreună piesa „Miss Sarajevo”. Este printre cele mai frumoase interpretări alături de Pavarotti și mixează cât se poate de armonios opera cu muzica pop. (n.r.: Vă invit să descoperiți acest duet pe You Tube, alături de altele la fel de captivante, cum ar fi cel cu James Brown.)

Seria de concerte „Pavarotti and Friends” era dedicată scopurilor caritabile. Iar concertul din 1995 a strâns fonduri pentru ajutarea copiilor din Bosnia, care erau afectați de războiul de la acea vreme. La rândul ei, piesa „Miss Sarajevo” (compusă de membrii trupei U2 și producătorul Brian Eno pentru proiectul/albumul Passangers) aducea atenția asupra impactului cauzat de război. Versurile spuneau povestea unei participante la concursul de frumusețe desfășurat într-un Sarajevo devastat de conflict.

V-am întors în timp până în 1995 deoarece piesa „Miss Sarajevo” și participarea la concertul „Pavarotti and Friends” a fost doar începutul numeroaselor activități caritabile pentru care Bono este acum binecunoscut.

Și uita așa, după un ocol în trecut, ajungem la organizația (RED), care a fost co-fondată de Bono și este dedicată unor proiecte cât se poate de apreciabile. Mai exact contribuie cu sume impresionante (de ordinul miliardelor de euro) la Fondul Global (theglobalfund.org) care susține financiar tratarea persoanelor care suferă de SIDA, tuberculoză, malarie.

Fiat, împreună cu mărcile Jeep și RAM, care fac parte din același grup Stellantis, au stabilit un parteneriat cu (RED) pentru a dona minimum 4 milioane de dolari către Fondul Global, între 2021 și 2023. Sumele generate în cadrul acestui parteneriat sunt direcționate către combaterea urgențelor medicale, precum SIDA și COVID-19. Pentru strângerea fondurilor, cele trei mărci de automobile au creat ediția specială (RED) pentru o diversitate de modele din gamele lor. Iar Fiat (500)RED Hybrid este un exemplu în acest sens. Astfel, achiziționarea fiecărui autoturism din ediția (RED) a însemnat și donarea unei sume către Fondul Global. În acest mod sunt finanțate servicii de prevenire, tratament, consiliere, testare, educație și îngrijire pentru comunitățile care au nevoie de ajutor.

CLICK AICI pentru a accesa site-ul oficial al Organizației (RED).

Detaliile distincte ale ediției (RED) sunt completate de materiale sustenabile

După cum spune și numele, modelele din ediția (RED) pot fi vopsite complet în culoarea roșie. Însă exemplarul din test are o nuanță de gri. Și trebuie să spun că inclusiv în gri Fiat 500 încântă prin designul său atemporal și inconfundabil, care transpune într-un stil modern designul modelelor clasice, produse între 1957 și 1975. Îndrăznesc să cred că Dante Giacosa, designerul modelului 500 inițial, ar fi fost încântat de modul în care estetica trasată de el este respectată și redată în termenii actuali. Cert este că de fiecare dată când am condus un Fiat 500 din generația modernă am primit zâmbete în trafic și zero claxoane. Pentru că designul modelelor actuale stârnește empatie la fel ca și în cazul modelului clasic.

Desigur, această ediție specială a modelului Fiat 500 se remarcă prin inscripțiile și logo-urile (RED) regăsite pe montantul central (în exterior) sau pe tapițeria scaunelor. De asemenea, se observă micile detalii vopsite în roșu la nivelul caroseriei, jantelor și scaunelor.

Trebuie precizat că tapițeria scaunelor și pielea de pe volanul ediției (RED) sunt tratate cu soluții biocide. Acestea sunt substanțe care elimină aproape integral bacteriile, virușii, microorganismele. De altfel, Fiat (500) RED Hybrid are și un filtru de aer menit să împiedice bacteriile și particulele nocive să pătrundă în habitaclu.

Totodată, modelul Fiat 500 are tapițerie din materialul sustenabil denumit SEAQUAL. Fibrele acestuia sunt rezultate din reciclarea plasticului colectat inclusiv din oceane și mări.

CLICK AICI pentru a afla mai multe detalii despre inițiativa SEAQUAL.

Și trebuie să subliniez că, deși unele plastice de planșa de bord sau panourile portierelor nu sunt cele mai moi pe care le-am întâlnit, ele au finisaje atente și sunt fine la atingere. De asemenea, am apreciat calitatea asamblării, care este solidă. Iar totul este perceput într-un mod plăcut mulțumită designului care urmează același stil neo-retro ca și exteriorul mașinii.

Menționez acest nivel de calitate, care inspiră robustețe, deoarece este o senzație pe care am apreciat-o și în ceea ce privește ținuta de drum și rigiditatea torsională.

Planșa de bord retro integrează un sistem infotainment care oferă conectivitate modernă

Mare parte din planșa de bord este un panou vopsit complet în roșu, ceea ce subliniază aspectul retro, la fel ca și instrumentarul de bord rotund. Mie îmi place acest stil, fiindcă pare că elevează nivelul de calitate percepută pentru tot interiorul.

Instrumentarul rotund din spatele volanului poate avea ecran TFT de 7 inch, în funcție de nivelul de echipare. Iar în centrul planșei de bord este amplasat ecranul tactil cu diagonală de 7 inch al sistemului infotainment. Acesta include sistem de navigație, Bluetooth și funcții de conectare a smartphone-ului prin Apple CarPlay și Android Auto.

Sistemul mild-hybrid sporește eficiența modelului Fiat 500 Hybrid

Modelul 500 clasic este legendar pentru designul său. Dar asta nu înseamnă că trece în plan secund faptul că a fost conceput pentru o cât mai mare eficiență în ceea ce privește prețul și consumul de combustibil. Tocmai din acest motiv sistemul mild hybrid se înscrie perfect în caracterul eficient care definește și actualul Fiat 500.

Noul motor de 999 cmc al modelului Fiat 500 Hybrid nu dispune de suflul unei turbine. Însă beneficiază de ajutorul unui sistem mild hybrid de 12 volți, care ajută la chibzuirea consumului și oferă susținere în timpul accelerărilor.
Sistemul utilizează o baterie cu litiu, amplasată sub scaunul șoferului. Aceasta se încarcă în timpul frânării și decelerării, folosind un starter generator acționat de o curea. Același starter generator joacă și rol de motor electric. El generează 3,6 kW și completează cu un impuls electric resursele motorului cu benzină. Suplimentul electric este binevenit, de exemplu, în timpul depășirilor. Această funcționare în tandem a celor două motoare are drept rezultat și temperarea consumului de combustibil.

Sistemul mild hybrid permite și rularea în modul „coasting”, cu motorul termic oprit temporar, când nu se apasă pedala de accelerație. De asemenea, Fiat 500 Hybrid are grijă să îți indice un stil de condus eficient. De exemplu, când se rulează cu viteze de până la 30 km/h, 500 Hybrid semnalizează în instrumentarul de bord când este momentul să scoți din treaptă maneta cutiei de viteze. Apoi, când transmisia este scoată din viteză și nu se mai apasă ambreiajul, motorul termic va fi oprit temporar. Astfel, lași mașina să meargă „la liber”, din inerție, fără să mai apeși inutil pe accelerație. Este un mod de a mai salva combustibil, care te obișnuiește să conduci anticipând mai bine ritmul traficului. Iar asta contribuie și la un stil de condus mai sigur, mai preventiv.

Aceste funcții ajută la obținerea unui consum mediu cât mai apropiat de nivelul oficial de 4,6 l/100 km. Eu am înregistrat un consum de circa 5,5 l/100 km, fără să vânez recorduri de eficiență.

Temperamentul vioi al lui Fiat 500 Hybrid nu se măsoară neapărat în cai putere

Farmecul lui Fiat 500 Hybrid nu constă nicidecum în forță brută. El se remarcă mai degrabă prin abilitatea de a rula relaxat în agitația urbană. Este întruchiparea spiritului „Dolce vita!”. Spun asta deoarece în fișa tehnică nu citești cifre de performanță debordante. Modelul 500 Hybrid este însuflețit de 70 de cai putere produși la 6.000 rpm. Și are cuplu maxim de 92 Nm, disponibil de la 3.500 rpm. Cu aceste resurse strunite cu o transmisie manuală cu 6 trepte, modelul mild hybrid accelerează de la 0 la 100 km/h în 13,8 secunde și atinge viteza maximă de 167 km/h.

Însă a judeca o mașină mică precum Fiat 500 pentru faptul că dezvoltă doar 70 CP, este ca și cum ai critica un ristretto sau un espresso pentru că sunt servite în cești cât un degetar. Și ce dacă au doar câțiva zeci de mililitri? Cafelele mici, dar concentrate, îți oferă un zvâc de energie. Poate că nu te mențin cu pulsul turat pe termen lung. Dar nu acesta este rostul lor. Și tocmai din această perspectivă eu consider că Fiat 500 Hybrid se percepe ca un ristretto sau un espresso. Aceste cafele au gust concentrat dar se savurează, nu se beau deodată ca un shot. Și se servesc cu apă (în cazul nostru rolul apei e jucat de sistemul hibrid).

Nu am comparat Fiat 500 Hybrid cu un capuccino domol, fiindcă îl percep ca pe o cafea pentru vorbă lungă. Iar 500-le este mai vioi de atât, motiv pentru care am găsit paralela cu espresso. La ritm normal, hibridul demarează progresiv. Dar știe să și răspundă suficient de sprinten la viteze de oraș. Ba chiar are un motor care nu se sfiește să se lase auzit, pentru că îi place să îl urci în ture care să livreze. Însă nu pot spune că este gălăgios, sau strident. Ci are caracter. Și sincer, ce farmec ar avea un italian prea tăcut, prea introvertit? Oricum, sistemul hibrid îi oferă destule pauze vocale.

Până la urmă vorbim despre o citadină ușoară, care cântărește numai 1.055 de kilograme. Și se manifestă așa inclusiv accelerând relaxat, manevrându-se lejer. Este un caracter destins, nu molcom. Iar cei care doresc un boost de adrenalină pot alege variantele din gama Abarth.

În cazul modelului din acest test mi se pare mai important cum sistemul mild hybrid contribuie la o funcționare armonioasă a propulsorului cu 3 cilindri. Practic, starterul generator asistă pornirile de pe loc. Astfel, se atenuează foarte bine vibrațiile la repornirea motorului termic, ceea ce contribuie la un condus confortabil mai ales în traficul de tip stop&go din aglomerația urbană.

Când se circulă pe autostradă, a 6-a treaptă a transmisiei își dovedește utilitatea în mod evident. Fiindcă menține turațiile la un nivel care favorizează un consum de combustibil cât mai rezumat. De altfel, spre deosebire de fostul motor de 1,2 litri non-hibrid din gama lui 500, propulsorul mild hybrid beneficiază și de faptul că transmisia are 6 trepte, în loc de 5. Poate că nu este cea mai precisă cutie de viteze manuală pe care am întâlnit-o. Dar nu este lipsită de feedback. Percepi mecanismul, timoneria, ceea ce este plăcut. Iar amplasarea manetei într-o poziție înaltă, aproape de planșa de bord, o face ușor accesibilă. În plus, cei împătimiți de biliard vor aprecia cu siguranță aspectul transmisiei. Mă refer la faptul că levierul cutiei de viteze are în capăt o bilă care arată precum bila neagră de pe masa de biliard.

Manevrabilitatea este un atu pentru micul Fiat

Măsurând doar 3.571 mm lungime, Fiat 500 se manevrează foarte ușor în oraș. În acest sens au o contribuție majoră raza de bracaj de numai 9,3 metri și reglajul sistemului de direcție cu asistare electrică Dual Drive. Nu lipsește modul City, pe care îl activezi prin simpla apăsare a unui buton și face direcția și mai relaxată. Rezultatul este că faci foarte facil manevrele de parcare în spații înguste. Pentru că învârți de volan fără efort, ca și cum ai mesteca în cafea cu lingurița. Te orientezi rapid în spațiul de parcare și fiindcă poziția la volan este mai înaltă decât în alte mașini mici, iar asta contribuie la o vizibilitate mai bună în partea fin față a mașinii și în lateral. Și chiar dacă luneta este mică și hayonul este la un unghi destul de drept, senzorii de parcare te ajută să faci manevre la milimetru. Oricum dacă vrei ceva și mai manevrabil decât un Fiat 500 pentru a te strecura prin traficul urban, atunci probabil ar trebui să te gândești la o bicicletă sau un scuter.

În ceea ce privește confortul ținutei de drum, există mașini de oraș care au izolare fonică mai bună și estompează și mai lin denivelările. Însă și suspensiile lui Fiat 500 reduc până la un nivel bine contenit vibrațiile cauzate de drumurile de calitate slabă, piatra cubică și liniile de tramvai. Suspensiile nu au o calibrare rigidă și nu le auzi lucrând, ceea ce contribuie la un confort decent. Dar da, este o mașină pe care simți că o conduci. Nu anesteziază senzația conexiunii cu șoseaua.

Prețul lui Fiat 500 Hybrid în România

Modelul Fiat 500 Hybrid hatchback este disponibil în România cu un preț de listă care pornește de la 16.600 de euro, cu TVA. Este oferit, de asemenea, și modelul Cabrio de la 19.100 de euro, cu TVA.

Lista de prețuri și detalii suplimentare despre gama constructorului italian sunt accesibile în configuratorul din site-ul oficial fiat.com.ro.

CLICK AICI pentru a citi și testul nostru cu modelul 100% electric Fiat 500 Cabrio.

Comentarii

comentarii

©2018 Motorvlog.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTORVLOG aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

sau

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

sau

Create Account