Astăzi a fost lansat în România MPV-ul electric Mercedes-Benz EQV , în cadrul unui eveniment online găzduit de Autoklass.
Modelul produs în Vitoria (Spania) pe aceeași linie cu Clasa V complet este destinat unui spectru amplu de clienți, oferind ampatamente în două variante de lungime și un habitaclu configurat cu până la 8 locuri. Astfel, se adresează pe de o parte celor care doresc o mașină spațioasă și confortabilă pentru familie sau pentru activități de agrement, precum și companiilor care oferă servicii de transport VIP sau shuttle.
EQV adaugă beneficiile propulsiei electrice la calitățile care impun Clasa V drept etalon pentru segmentul modelelor MPV (Multi Purpose Vehicle) premium.
Mercedes-Benz EQV dispune de un motor electric care dezvoltă o putere maximă de 204 cai (150 kW) și un regim de putere susținută de 95 de cai (75 kW). Iar cuplul este de 362 Nm. Aceste resurse sunt livrate către roțile punții față. Pentru moment, oficialii Mercedes-Benz nu confirmă dacă va fi creată și o versiune cu tracțiune integrală.
Bateria litiu-ion este prevăzută cu un sistem de răcire cu apă are și o capacitate totală de 100 kWh, din care capacitatea utilizabilă este de 90 kWh. Astfel, EQV este creditat cu o autonomie de 357 km, conform normelor WLTP, în cazul variantei cu ampatament Lung și cu 355 km pentru versiunea cu ampatament Extra-lung.
Mercedes-Benz EQV poate fi încărcat la surse de până la 110 kW (DC), ceea ce permite cicluri de încărcare rapide. Mai exact, durează circa 45 de minute pentru ca bateria să se încarce de la 10 la 80% din capacitate, când este cuplată la o stație de 110 kW. Încărcarea până la 100% din capacitate la un wallbox sau la o stație de încărcare publică de 11 kW, care livrează curent alternativ, necesită aproape 10 ore. Desigur, MPV-ul poate fi conectat și la prizele AC domestice, potrivite mai ales pentru încărcări peste noapte.
Mercedes-Benz ne oferă și un tabel detaliat al specificațiilor și performanțelor tehnice pentru cele două variante de ampatament ale lui Mercedes-EQV:
EQV 300 Lung | EQV 300 Extra-lung | |
Eticheta de eficiență energetică | A+ | A+ |
Emisiile de CO2 | 0 g/km | 0 g/km |
Consum de energie combinat (în regim mixt) | 28.1 kWh/100 km | 28.2 kWh/100 km |
Autonomie (în regim mixt) | 357km | 355 km |
Încărcare standard | CCS | CCS |
Timp de încărcare la wallbox sau la o stație de încărcare publică (CA până la 11 kW) | <10 h (0–100 %) | <10 h (0–100 %) |
Timp de încărcare la o stație de încărcare rapidă (CC până la 110 kW) | ca. 45 Min. (10–80 % SoC) | ca. 45 Min. (10–80 % SoC) |
Tensiune de încărcare | 400 V | 400 V |
Tracțiune | Tracțiune față | Tracțiune față |
Putere (maximă) | 150 kW (204 hp) | 150 kW (204 hp) |
Putere (susținută) | 70 kW (95 hp) | 70 kW (95 hp) |
Cuplu max. | 362 Nm | 362 Nm |
Viteză maximă | 140 km/h (standard) 160 km/h (opțional) |
140 km/h (standard)
160 km/h (opțional) |
Baterie de înaltă tensiune | Litiu-ion, răcire cu apă | Litiu-ion, răcire cu apă |
Capacitatea bateriei (utilizabilă) | 90 kWh | 90 kWh |
Capacitatea bateriei (instalată) | 100 kWh | 100 kWh |
Partener baterie | CATL | CATL |
Lungimea vehiculului | 5,140 mm | 5,370 mm |
Ampatament | 3,200 mm | 3,430 mm |
Spațiu pentru bagaje (max.) | 1,030 litres | 1,410 litres |
Scaune | 6–8 | 6–8 |
Masă totală | 3,500 kg | 3,500 kg |
Pentru o utilizare cât mai eficientă a resurselor și performanțelor sistemului de propulsie, Mercedes-Benz este echipat cu un sistem de navigație adaptat mașinilor electrice, permite controlarea unor funcții esențiale prin intermediul aplicației Mercedes me și oferă o diversitate impresionantă de moduri de rulare.
Sistemul infotainment MBUX cu ecran central tactil de 12,5 inch include o navigație care configurează rutele pentru a include pe traseu stațiile de încărcare pentru mașini electrice. Prin calculele pe care le face, navigație selectează rutele cele mai rapide și variantele care necesită cele mai scurte opriri pentru realimentarea cu energie electrică. Sunt preferate stațiile de încărcare rapide, care au capacități mari. De asemenea, navigația recalculează și adaptează costant rutele și recomandările, dacă șoferul își schimbă stilul de condus într-un mod care influențează consumul.
Folosind aplicația Mercedes me poți trimite din timp rutele către sistemul de navigație al mașini. Totodată, poți controla pornirea sau oprirea ciclurilor de încărcare. Și vezi mereu informații despre statusul mașinii, care includ autonomia rămasă, presiunea din pneuri sau dacă geamurile sau portierele sunt închise. Poți comanda și reglarea temperaturii din habitaclu. De exemplu, pornești climatizarea cât timp mașina este la încărcat. Astfel climatizarea nu va consuma la fel de mult din resursele bateriei, când pornești la drum.
EQV poate fi considerat și un instructor pentru condus eficient, având în vedere multitudinea de programe pentru condus și reglajele pe care le oferă pentru sistemul de frânare regenerativă.
Șoferul poate alege unul dintre cele 4 programe de condus, care favorizează eficiența sau performanțele dinamice:
- Setarea standard C livrează resursele maxime ale motorului (150 kW și 362 Nm) și utilizează la întreaga capacitate sistemul de încălzire și aer condiționat, când șoferul cere acest lucru.
- Programul E oferă încălzire și aer condiționat la performanțe normale, motorul generează cuplu de 293 Nm și putere de 100 kW (sau 150 kW în momentele de kickdown, când șoferul accelerează puternic).
- Programul E+ este configurat pentru a da prioritate eficienței și autonomiei. Astfel, puterea este de 80 kW (sau 150 kW cu kickdown), iar cuplu maxim este de 293 Nm. Încălzirea și aerul condiționat sunt considerabil reduse.
- Setarea S dă prioritate performanțelor pentru condus sportiv. Motorul livrează 150 kW și un cuplu maxim de 362 Nm, iar capacitatea sistemului de încălzire și aer condiționat este la nivel ridicat.
EQV se remarcă și prin versatilitatea sistemului de frânare regenerativă. Șoferul poate selecta 5 trepte de intensitate, folosind padelele din spatele volanului. Acestea dictează intervenția și eficiența sistemului care încarcă bateria în timpul decelerărilor și frânărilor. Cele 5 niveluri de recuperare sunt:
- D Auto: EQV adaptează nivelul de recuperare în mod dinamic și predictiv între 0 și -2 m/s², pe baza datelor furnizate de asistenții de siguranță, cameră și navigație.
- D+: dacă merge în pantă, EQV nu recuperează energie (0 m/s²).
- D: EQV decelerează cu o forță de recuperare comparabilă cu cea a frânării convenționale a motorului (-0,6 m/s²).
- D-: forța recuperativă crește la -1,5 m/s².
- D- –: motorul electric are forța maximă de recuperare de -2 m/s².
În ceea ce privește prețurile lui EQV în România, acestea pornesc de la de la 73.760 euro, cu TVA inclus. Batiste Pascalin, Managing Director Mercedes-Benz Vans România, a subliniat lista amplă de dotări de care dispune modelul în configurația de lansare. Oficialul Mercedes-Benz Vans România a amintit și faptul că România se remarcă prin subvențiile generoase de 45.000 de lei oferite de stat pentru mașinile electrice.
Lista detaliată de prețuri urmează a fi publicată pe site-ul mercedes-benz.ro. Cert este că una dintre opțiuni va fi și suspensia pneumatică AIRMATIC. Aceasta are funcția de reglare automată pentru garda la sol. Drept urmare, la viteze de rulare mari garda la sol este micșorată, pentru reducerea coeficientului de frecare cu aerul. Rezultatul este atât o stabilitate mai bună, cât și eficientizarea consumului de energie. La viteze mici, modelele EQV cu suspensie AIRMATIC se înalță, pentru o gardă la sol mai permisivă.
Batiste Pascalin a precizat că se intenționează diversificarea gamei EQV și punctează strategia de electrificare a întregii game:
„Continuăm procesul de electrificare pentru toate liniile noastre de modele. Portofoliul include eVito, eSprinter și primul MPV premium complet electric de la Mercedes-Benz Vans – EQV. Noul model electric are performanțe impresionante, este intuitiv la utilizare și oferă un spațiu generos, ceea ce îl face partenerul ideal pentru familii și activități de agrement, precum și pentru companii”.