Îți dai seama că lumea auto se schimbă când Skoda se laudă cu timpul pe Nurburgring obținut cu un SUV. Diesel. Cu șapte locuri.
Skoda Kodiaq RS este – evident – primul SUV „sportiv” din familia Skoda. Sub capota acestui model se ascunde, oarecum timid, cel mai puternic propulsor diesel contruit de Skoda. Cu o cilindree de 2,0 litri, acest motor beneficiază de aportul supraalimentării cu două turbine, montate în serie. Una de joasă presiune și alta de înaltă presiune. La viteze mici, ambele turbine funcționează. Prima dintre ele – cea de joasă presiune – este responsabilă cu „pre-compresia” aerului. Cea de-a doua, capabilă să atingă o presiune de 3,8 bar, este responsabilă cu restul compresiei. La viteze mari, doar turbina de înaltă presiune funcționează. Astfel, folosind tehnologia bi-turbo, motorul 2.0 TDI dezvoltă 240 de cai-putere și fix 500 Nm. Puterea este transmisă către sistemul de tracțiune integrală prin intermediul unei transmii automate cu șapte trepte și dublu ambreiaj. Astfel, Skoda Kodiaq RS accelerează de la 0 la 100 km/h în 6,9 secunde și atinge o viteză maximă de 221 km/h. Ceea ce, trebuie să recunoaștem, nu e rău deloc.
Cu un timp de 9 minute 24 de secunde și 84 de miimi, Skoda Kodiaq RS a fost cronometrat și pe Nurburgring. Sigur, nu prea există alte modele comparabile, așa că vizita pe celebrul circuit este doar un instrument de marketing. Pentru că da, Skoda Kodiaq RS nu este nici singurul – și cu siguranță nici ultimul – SUV care ajunge în „Iadul Verde”. De exemplu, BMW X5 M apare cu un timp (neoficial) de 8 minute și 5 secunde. Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio a fost în 2017 cel mai rapid SUV pe acest circuit. Cu un timp de 7:51, Stelvio bătuse recordul precedent. Deținut de Porsche Cayenne Turbo S care oprise cronometrul la 7:59. În 2018, acest record a fost din nou bătut. De data acesta de Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+, cu un timp de 7:49. În fine, lista poate continua. Ideea e că Skoda Kodiaq RS e atât de departe de timpii de referință, încât nu-mi prea dau seama de ce au decis cehii să-și ducă SUV-ul acolo. De fapt, dacă stau să mă gândesc mai bine, înțeleg de ce…
Pentru că Skoda nu vinde vise. Skoda vinde mașini accesibile. Vinde mașini bune, atractive, deștepte, fiabile și tehnologizate, la un preț aproape imbatabil. Și știe foarte lucrul ăsta. Și dacă n-ai bani de un Urus sau de un Cayenne, dar totuși vrei un SUV cu valențe sportive, dar accesibil, te uiți la Skoda. Și, mai exact, la Skoda Kodiaq RS. Pentru că are 240 CP și 500 Nm. Pentru că face suta în sub 7 secunde. Și pentru că poți să-l ai și într-0 versiune cu șapte locuri. Și pentru că e diesel. Și pentru că vine echipat cu toate gadget-urile moderne. Și pentru că arată bine. Skoda Kodiaq RS nu e un supercar. Nici pe departe. Dar nici nu costă cât unul. În Germania, prețul pentru Skoda Kodiaq RS este de 49.990 de euro, cu TVA. Probabil că și în România va avea un preț similar.
Kodiaq-ul RS e o mașină normală, cu un plus de caracter și de personalitate. Nu trebuie să fii Jordan să poți juca baschet. Nu trebuie să fii Halep să joci tenis. Nu trebuie să fii Hamilton să te bucuri de condus. Și cam asta spune și Skoda cu noul RS. Pur și simplu poți conduce un SUV accesibil, dar accesorizat și “marketat” cu un spirit sportiv. Și, până la urmă, de ce l-au dus pe Nurburgring? Simplu. Pentru că altfel n-ar fi scris nimeni despre el. Altfel, ar fi fost doar SUV cu un diesel de 240 CP. Așa, e un diesel cu 240 CP care scoate 9:24 pe Nurburgring. Fix asta a fost și strategia de marketing a celor de la Trabant. Da, da. Acum vreo 60 de ani, au dus o mașină pe Nurburgring, care avea vreo 20 CP și care a scos vreo 16 minute.
Dacă vrei să vezi un test comparativ între noul Audi Q8 și BMW X6 aruncă un ochi pe clipul de mai jos: