Noua Škoda Kodiaq se parchează singură, sau controlată cu smartphone-ul

Škoda Kodiaq schimbă generația în 2024. Iar modelul complet nou aduce o evoluție tehnologică substanțială. Din acest motiv îi dedicăm o serie de 3 articole care detaliază avansul înregistrat la fiecare capitol. În primul articol am prezentat gama de motorizări, care include un nou propulsor mild hybrid și o variantă plug-in hybrid cu autonomie electrică de peste 100 km. Apoi, în al doilea articol am detaliat noutățile la nivel de design, rafinament, infotainment și conectivitate. Iar în cele ce urmează vom aborda capitolul siguranță, care beneficiază de sisteme și funcții inteligente pentru asistarea condusului.

Škoda Kodiaq are funcții avansate de frânare automată, pentru evitarea accidentelor inclusiv în intersecții

Noul SUV beneficiază de o rețea de senzori, camere video și radar care îi permit să monitorizeze mai amplu, dar și mai detaliat traficul și obstacolele din împrejurime. Astfel detectează nu doar vehicule, ci și bicicliști și pietoni pe care îi întâlnește în calea sa. Și nu se rezumă la avertizarea șoferului. Dacă noul Kodiaq detectează că șoferul nu decelerează în timp util în urma avertizărilor, atunci va aplica singur frânarea, pentru a evita coliziunile, sau pentru a le atenua substanțial.

Această funcție de frânare automată nu intervine doar în anticiparea unui impact frontal. Noua generație de senzori radar și camera video frontală pot vedea acum dacă există vehicule care urmează să traverseze în calea lui Kodiaq când acesta se apropie de o intersecție. Și în acest scenariu SUV-ul aplică singur frânarea dacă șoferul nu decelerează ca răspuns la avertizările sonore și vizuale. Aceeași funcție sporește siguranța și când se iede din străzi cu vizibilitate redusă în lateral. Sunt situații pe care le-am întâmpinat cu toții pe străduțele aglomerate din oraș, unde nu vezi dacă se apropie mașini din lateral din cauza vehiculelor parcate la marginea drumului. Însă, la fel ca și în intersecțiile mari, Škoda Kodiaq detectează și în aceste situații de vizibilitate obturată dacă îi va fi intersectată calea de vehicule, bicicliști și pietoni.

Škoda Kodiaq își adaptează singură viteza înainte de intersecții și sensuri giratorii, sau în funcție de limitările citite pe indicatoarele rutiere

Noul Kodiaq dă dovadă de atenție distributivă și ajută șoferul să adopte un stil de condus care anticipează mai bine cum trebuie adaptată viteza la particularitățile traseului și situațiile din trafic. Concret, cruise controlul adaptiv al SUV-ului ia în calcul și informațiile de la sistemul de navigație. Așadar, știe când urmează un viraj mai strâns, sau când se apropie de intersecții și sensuri giratorii. Acestea sunt situații când Škoda Kodiaq își reduce singură viteza de rulare.

Însă nu doar sistemul de navigație este luat drept reper. Adaptarea vitezei se întâmplă automat și în funcție de limitele de viteză citite de sistemul Intelligent Speed Assist pe indicatoarele rutiere.

Desigur, în ambele scenarii când mașina își adaptează singură viteza controlul rămâne șoferului. Iar acesta poate accelera sau frâna suplimentar, după cum consideră adecvat. Însă aceste funcții de adaptare automată a vitezei sunt binevenite nu doar din considerente de siguranță, ci și de confort. Pentru că este un mod de asistare a condusului care intervine cursiv, nu este intrusiv și reduce din oboseala șofatului la drum lung.

Șofatul pe autostradă este mai sigur, mulțumită unei funcții evoluate pentru detectarea mașinilor din unghiul
Apropo de călătoriile îndelungate, șoferul beneficiază pe autostradă de numeroase funcții de asistare a siguranței și confortului. Bineînțeles, nu lipsește funcția de menținere automată a mașinii între marcajele benzii de rulare. Iar cruise controlul adaptiv păstrează și adaptează viteza de rulare și distanța în raport cu mașinile întâmpinate, în marjele setate de șofer.

Și, la fel ca și prima generație, noua Škoda Kodiaq are un sistem avansat de detectare a mașinilor care se apropie din spate, în unghiul. Și primul Kodiaq avea senzori de performanță înaltă, a căror distanță de monitorizare ajungea până la 70 de metri. Însă noul set de senzori radar integrați în extremitățile spoilerului posterior aduc un nivel și mai evoluat de monitorizare, putând detecta mașini aflate chiar și la 90 de metri în spatele lui Kodiaq. Astfel, șoferul este avertizat cu mai mult timp înainte să nu facă manevre de schimbare a benzii sau de depășire.

Șoferul poate controla manevrele de parcare din afara mașinii, folosind smartphone-ul

Noutăți importante au fost aduse pentru funcțiile de asistare a manevrelor de parcare. Noul sistem Intelligent Park Assist își merită pe deplin denumirea, pentru că nu doar face automat manevrele de parcare în spații perpendiculare sau paralele. Ci controlează atât direcție, cât și viteza lui Kodiaq. Iar o noutate este abilitatea de a frâna automat pentru a nu permite coliziuni cu obstacolele pe care le detectează.

A doua generație Kodiaq are și o funcție evoluată pentru frânare automată de urgență când face manevre în marșarier. Acest sistem optimizat detectează nu doar vehicule și pietoni, ci și copii care sunt detectați că vor traversa prin spatele SUV-ului. De altfel, Kodiaq își monitorizează cu mai multă precizie împrejurimile, când parchează. Fostul sistem de asistare folosea doar senzorii din spoilerul posterior, dar acum utilizează drept reper și imaginile captate de camera video pentru marșarier.

O altă premieră pentru Škoda Kodiaq este faptul că manevrele sale de parcare pot fi controlate și prin intermediul aplicației de smartphone. De exemplu, dacă altcineva a prea aproape iar șoferul lui Kodiaq nu are loc să urce la volan, atunci acesta are opțiunea de a folosi telefonul personal pentru a ghida ieșirea SUV-ului din spațiul de parcare. Trebuie doar să se afle la o distanță de maximum 5 metri față de Kodiaq, pentru ca mașina să primească semnalul de la smartphone.

De asemenea, Kodiaq face mai confortabile manevrele de parcare deoarece memorează până la 5 spații de parcare. Este vorba despre memorarea unor manevre care nu depășesc o distanță de 50 de metri. Škoda Kodiaq recunoaște aceste spații de parcare memorate. Iar șoferul poate activa începerea manevrelor automate de parcare, fie rămânând în mașină, fie din afara acesteia, caz în care folosește aplicația de smartphone.

Airbag-ul care se umflă între scaunele din față protejează șoferul și pasagerul din dreapta sa

Până la 9 airbag-uri protejează pasagerii noii generații Škoda Kodiaq. Este vorba despre airbag-uri frontale pentru ocupanții locurilor din față, airbag-uri laterale pentru scaunele din față, airbag-uri tip cortină care se umflă la nivelul geamurilor laterale. Toate acestea fac parte din lista de dotări standard, care acum este extinsă și cu un airbag central. Acesta se umflă între scaunele din față și nu permite ca șoferul și pasagerul din dreapta lui să se lovească în cazul când Kodiaq suferă o coliziune din lateral. Specialiștii în siguranță au remarcat faptul că în acest tip de impact lateral se întâmplă ca șoferul și pasagerul din față să se lovească între ei, la nivelul capului. Însă acest airbag central nu permite producerea acestei vătămări.

De asemenea, din lista de dotări opțional clienții pot alege să echipeze noul Kodiaq și cu airbag-uri laterale pentru ocupanții celui de al doilea rând de scaune.

CLICK AICI pentru a vedeta detalii despre toată gama de propulsii disponibilă pentru noua Škoda Kodiaq, încă de la debutul din 2024.

Pentru a rămâne la curent cu noutățile despre disponibilitatea celei de a doua generații Kodiaq, vă invităm să vizitați și site-ul oficial skoda.ro.

Comentarii

comentarii

©2018 Motorvlog.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTORVLOG aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

sau

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

sau

Create Account