Prototipul primului BMW M3 cu propulsie pur electrică a fost dezvăluit de constructorul bavarez prin intermediul unui set de poze publicat în social media.
Versiunea M3 electrică din generația Neue Klasse va fi lansată în 2027, iar trăsăturile generale ale design-ului său au fost deja prefigurate
BMW a prefigurat deja primul sedan și primul SUV din generația viitoare de modele electrice Neue Klasse. În legătură cu sedanul care prefigurează varianta electrică a următoarei generații BMW Seria 3, constructorul bavarez ne-a prezentat mai întâi conceptul BMW i Vision Dee. Acesta a fost expus și în România, cu ocazia evenimentului Brand Minds 2024. Tot în 2023 a fost dezvăluit și BMW Vision Neue Klasse, un concept care se apropie și mai mult de designul pe care îl vom vedea adoptat de următoarea Serie 3 și versiunea electrică a acesteia. Iar în 2024 a venit rândul conceptului BMW Vision Neue Klasse X, care ne oferă repere clare despre designul primului SUV din generația Neue Klasse.
De asemenea, BMW a confirmat că producția primului model din generația Neue Klasse va demara în 2025 în uzina din Debrecen, Ungaria. Sedanul electric din generația Neue Klasse va fi comercializat din 2026 (având numele de cod NA0), iar varianta sa de performanță înaltă dezvoltată de divizia BMW M GmbH va fi cel mai probabil lansată în 2027. Acest model pur electric este prefigurat de noile poze pe care BMW M GmbH le-a publicat pe paginile sale de social media. Este de așteptat ca sedanul M3 electric să se numească iM3 (având numele de cod ZA0).
Detaliile de design distincte ale primului BMW M3 electric
Pozele publicate de BMW M GmbH ne arată un prototip al primului M3 electric, care poartă camuflaj. Dar, în ciuda camuflajului, se pot remarca în mod clar formele caroseriei, precum și detaliile prefigurate de conceptele BMW Vision Neue Klasse și BMW i Vision Dee. Așadar, se renunță la cele două decupaje pe verticală din grila frontală. În schimb, avem cele două panouri negre dispuse pe orizontală, pe toată lățimea părții frontale. În aceste panouri sunt integrate farurile și elementele luminoase care reinterpretează clasicele „Angel Eyes”.
Totodată, se observă că toate cele 4 aripi ale roților sunt evazate, pentru a face loc și anvelopelor sport. Printre spițele jantelor se pot vedea discurile și etrierele sistemului de frânare sport. În partea din spate putem remarca un eleron foarte discret, sub forma unei mici extensii aplicată pe marginea portbagajului. Iar o noutate pentru un BMW de serie o reprezintă și mânerele portierelor de tip pop-up. Adică mânerele ies automat în afara portierei, iar apoi se retrag la nivelul caroseriei.
BMW M GmbH confirmă că pregătește o propulsie care integrează 4 motoare electrice, dar viitorul M3 va fi oferit și în variantă cu motor termic cu 6 cilindri în linie
În urmă cu doar câteva zile BMW M GmbH a prezentat primele detalii despre propulsia electrică pe care o dezvoltă pentru viitoarele sale modele de performanță înaltă. Într-un clip video ne sunt dezvăluite secvențe și detalii din timpul proiectării și testării prototipurilor care au câte un motor electric la fiecare roată. Aceste prototipuri au dimensiunile similare cu ale unui M3. De altfel, sunt dezvoltate pe baza unui BMW i4 M50 a cărui structură a necesitat ranforsare pentru a face față performanțelor și solicitărilor dinamice superioare, dar și pentru a primi cele 4 motoare, pachetul de baterii specific și alte componente ale noului sistem electric.
Propulsia care integrează câte un motor electric la fiecare dintre cele 4 roți oferă numeroase avantaje. BMW subliniază că noul sistem electric permite controlarea și dozarea în milisecunde a cuplului livrat la fiecare roată. Adaptarea în timp real a forței motrice se face separat la fiecare roată. Rezultă astfel abilități dinamice și un control al tracțiunii cu mult superioare unei tracțiuni integrale care combină elemente mecanice și gestiune electronică. Noul sistem cu 4 motoare electrice este de asemenea mult mai rapid și mai precis decât propulsia care utilizează câte un motor la ambele punți, așa cum vedem în cazul actualului BMW i4 M50.
Mai mult de atât, arhitectura cu 4 motoare electrice deschide orizontul nu doar pentru performanțe superioare, ci și pentru experiențe inedite. De exemplu, mașina poate face piruete pe loc. Iar acesta este doar unu dintre motivele pentru care plăcerea condusului sportiv va fi garantată.
Deși dezvoltă în ritm accelerat propulsiile electrice de performanță înaltă, BMW M GmbH nu va renunța la motorizările termice. Mai exact, Viitoarea generație BMW M3 va fi disponibilă și într-o versiune cu propulsor alimentat cu benzină. Va fi vorba tot despre un motor turbo cu 6 cilindri în linie li capacitate de circa 3 litri. Însă, pentru a respecta normele Euro 7 referitoare la emisiile nocive, motorul cu 6 cilindri va beneficia și de un sistem mild hybrid de 48 de volți, care integrează un motor electric în transmisia automată. Franciscus van Meel, CEO-ul BMW M GmbH, a confirmat proiectarea M3-ului cu motor termic în cadrul unui interviu acordat BimmerToday.de.
În clipurile video de mai jos puteți vedea testele noastre cu modele electrice BMW i5 M60 xDrive și BMW iX M60 xDrive, care fac parte din gama M Performance. De asemenea, vă prezentăm și un clip video în care detaliem specificațiile primului model electric construit vreodată de BMW. Este vorba despre un BMW 1602 care avea bateriile amplasate pe un palet de lemn, sub capotă. Două astfel de automobile au fost mașinile oficiale pentru maratonul din cadrul Jocurilor Olimpice de Vară găzduite în 1972 la Munchen.