Anul 2018 a înregistrat o nouă creștere a vânzărilor auto din România. Totuși, această creștere se bazează în continuare pe succesul modelelor Dacia.
Top vânzări auto în România: vedere de ansamblu
Pe parcursul anului 2018, în România au fost “livrate” 158.268 de autoturisme noi conform statisticilor oferite de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile. Prin comparație, în anul 2017, piața din România înregistra doar 130.414 astfel de vânzări. Procentual vorbind, piața de autoturisme noi a înregistrat o creștere de aproximativ 21%. Evident, cel mai bine vândut producător rămâne Dacia. Cu ajutorul fabricii de la Mioveni, Dacia a livrat anul trecut 51.242 de modele, față de 39.696 de modele în 2017, înregistrând o creștere de aproape 30%. Pe treapta secundă a podiumul se află Volkswagen, cu 14.601 de modele noi (o creștere de 4,5% față de 2017). În fine, pe locul al treilea se află Skoda, cu 13.185 de modele, producătorul ceh având o creștere procentuală relativ mare, de 13,4%. La polul opus se află SsangYong cu 142 de modele, Alfa Romeo cu 147 de modele și Lexus cu 153 de modele noi comercializate pe parcursul anului 2018. Dintre mărcile de “lux”, Porsche se remarcă cu 331 de modele livrate în 2018, în timp ce Maserati a raportat doar 11 modele noi comercializate de-a lungul anului precedent.
Top vânzări auto în România: date în funcție de modele
Când vine vorba despre modele noi, primele trei locuri sunt adjudecate de Dacia. Logan s-a vândut în peste 21.000 de unități, iar Sandero în 10.218 modele. Dacia Duster – datorită noului model – a avut o creștere de aproape 50% comparativ cu 2017 și a fost achiziționat de 12.938 de români. Cel mai vândut model de import, în 2018, a fost Skoda Octavia, cu 5.466 de modele. Urmează Reanult Clio cu 5.394 de unități și Volkswagen Polo cu 3.512 exemplare vândute. Locul 10 al topului cu cele mai bine vândute modele în anul 2018 este adjudecat de Ford Focus, această mașinând fiind vândută în 3.051 de modele. Cu toate acestea, Focus este singurul model din “Top 10” care înregistrează o scădere a vânzărilor, în ciudat unui nou model prezentat anul trecut.
Top vânzări auto în România: producători premium
Topul vânzărilor în segmentul premium este dețiunt, în continuare, de Mercedes-Benz. Producătorul german a vândut în 2018, în România, nu mai puțin de 3.821 de autoturisme noi. Pe locul doi se alfă BMW. Producătorul bavarez a vândut 2.780 de modele noi, înregistrând o creștere de aproximativ 6%. Așa cum era normal, ultima treaptă a podiumului este deținută de un alt producător german. Cu 1.970 de modele comercializate în 2018, Audi a înregistrat o scădere de 27% față de anul 2017, an în care reușise să comercializeze 2.500 de modele noi. Volvo înregistrează o creștere spectaculoasă față de 2017 – 44% -, ajungând să livreze, în 2018, 700 de modele noi. La polul opus, Land Rover scade serios, ajungând la 730 de modele noi, comparativ cu 1.125 de modele în 2017.
Top vânzări auto în România: benzină, diesel, electrice, hibride
Conform tendințelor europene, cota de piață a modelelor echipate cu propulsoare diesel se află, din nou, în scădere. În 2018, cota de piață a modelelor diesel a fost de numai 35,2%, în scădere cu 7,2% față de 2017. La polul opus, benzina crește cu 45% față de 2017 și ajunge la o cotă de piață record, de 61,9% din totalul modelelor vândute. Așa cum era normal, piața de modele electrice a crescut spectaculos în date procentuale, cu 102% în 2018 față de 2017. Cu toate acestea, numărul efectiv al modelelor electrice rămâne scăzut. În 2018, doar 682 de modele electrice au fost vândute în România. Piața de modele de tip plug-in hybrid a crescut cu 72,3%, de la 177 modele în 2017, la 305 modele în 2018. În final, modele hibrid au înregistrat și ele o creștere de 59,8%, astfel că 3.585 din totalul autoturismelor vândute în 2018 sunt hibride.
Top vânzări auto în România: modele cu tracțiune integrală
Știm cu toții că SUV-urile cresc vânzările, dar se pare că nu toate sunt cu tracțiune integrală. Dacia rămâne cel mai important producător al autoturismelor cu tracțiune integrală, iar 9.605 din mașinile vândute de producătorul autohton sunt “4×4”. Pe locul secund se află Mercedes-Benz, care a vândut 2.932 de modele cu tracțiune integrală, ceea ce înseamnă că peste 75% din mașinile vândute de Mercedes-Benz în România sunt integrale. BMW stă și mai bine la acest capitol, pentru că 81% din modelele vândute, în 2018, în România, beneficiază de xDrive. Tracțiunea quattro a fost preferată de 62,5% din clienții Audi pe parcursul anului 2018, în scădere cu 13% față de 2017. Un alt producător unde tracțiunea integrală a fost preferată de majoritatea clienților este Volvo, pentru că 72,9% dintre clienții au optat pentru modele “4×4”.
Top vânzări auto în România: diferența dintre mașini livrate și mașini înamtriculate!
Cu toate că Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile raportează 158.268 de autoturisme livrate în 2018, Ministerul Afacerilor Interne, prin DRPCIV, ne spune că doar 130.919 autoturisme noi au fost și înmatriculate în România, în 2018. Unde sunt restul de aproape 30.000 de mașini noi livrate? Asta n-aș putea să vă spun. Dar sunt sigur că există o explicație.